12. dec. 2014

At fråde eller ikke at fråde - det store julespørgsmål

Fight vs Embrace Christmas



Uuuuh, det er fandme en farlig collage at smide op.. Super overdrevet sort/hvid tænkning og generaliseringer der skriger langt væk. Men om ikke andet lægger det op til det store spørgsmål ved julen og nytåret, og det er ikke "hvilke gaver får jeg mon?" "hvem skal jeg kysse til nytår?", nej nej nej.. Det er kan jeg tillade mig at fråde min egen vægt i slik og sovs, og tilmed drikke alkohol som børn drikker mælk? Og svaret, ja.. Det er altså ikke så ligetil, for nu begiver jeg mig ind på et seriøst følsomt emne, hvor de fleste har en mening. Dog synes jeg det er lidt sjovt at tage fat i, for i denne sundhedsfikserede verden vi nu engang lever i, hvor er der så egentlig plads til den gode gamle jul? I ved, den jul man ser i alle film, hvor kalkunen eller flæskestegen er på størrelse med børnene og kvinden i huset står i køkkenet og bager fedtede sager samtlige 120 minutter igennem filmen. Hvordan fanden kan man både opfylde dette traditionelle julebillede OG passe på man ikke fråder sig igennem 3 dages kalorieindtag på 10 minutter? (det kan lade sig gøre, trust me)

Jeg kan personligt godt blive en smule vrissen, over dem der går helt råkost over julens fristelser, og derfor indleder en hel krig imod de fede sager. Ikke fordi der ikke skal være plads til den sundhedsbevidste tankegang, træningen eller den sunde fornuft.. Men fandme mere fordi det hele bliver lidt for kynisk og perfektionistisk. Jeg ønsker alle det bedste, og hvis du bliver den gladeste i hele denne verden af at stå og svede 4 timer i fitness inden julemiddagen, then do it - jeg er bare personligt mere til blød nougat. Og jeg er har derudover lidt på fornemmelsen, at der er mange der er blevet så fedt, sukker- og kalorieforskrækkede, at de har skide svært ved at stoppe op i denne sukker-tid, og bare nyde, spise og drikke alt de lyster. Og det er fandme synd, for hold kæft hvor er der mange godter omkring os for tiden.

Jeg prøver hverken at generalisere, pege fingre eller hænge nogle ud, for jeg er kæmpe fortaler for, at vi er blevet opmærksomme på vores egen sundhed (vi har jo kun én krop, og så må den briste eller bære!) Jeg ville bare blive så skide ærgerlig, hvis vi bevæger os imod en verden, hvor julen til sidst består af proteinshakes, nøddemix og the new non-fat gravy and calorie free turkey. (overdrivelse fremmer forståelsen)

Så husk nu at nyde denne gode tid, det er fandme helt okay, hvis du ikke løber 5 km hver anden dag, og lov mig ikke at regn ud, hvor mange kalorier du indtager d. 24! (holy moly) Træn endelig igennem i julen hvis du bliver lykkelig af det, men ellers synes jeg du skal nyde en cola og slå benene op - fitness løber ingen steder, og du dør ikke af, at tage et par julekilo på.. Det er jo nu engang, de rareste kilo at spise sig til. Lad os nu bare fråde igennem for én gangs skyld (det kommer jo alligevel først til at fede i 2015 haha) uden at få dårlig samvittighed. Livet er sgu for kort til dårlig samvittighed! (AMEN)


(du er sulten nu, ik?)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar